advertise

اثر پارامترهای فرآیند سیم پیچ قرعه کشی بر خواص نخ

لموتکس
  • اثر پارامترهای فرآیند سیم پیچ قرعه کشی بر خواص نخ کشیدن یا کشش نخ رشته معمولاً با انتقال فیبر چرخانده شده از طریق دو مجموعه یا دو سری غلطک جدا شده توسط بخاری بنام خاله انجام می شود. غلتک یا غلطک های خروجی با سرعت بیشتری از غلتک های ورودی مربوطه می چرخد. نخ رشته از بخاری عبور می کند که بین غلطک های ...

لموتکس پیشرو به سوی آینده با نگاهی به تجربیات دیروز و امید های فردا

لموتکس پیشرو به سوی آینده با نگاهی به تجربیات دیروز و امید های فردا

اثر پارامترهای فرآیند سیم پیچ قرعه کشی بر خواص نخ کشیدن یا کشش نخ رشته معمولاً با انتقال فیبر چرخانده شده از طریق دو مجموعه یا دو سری غلطک جدا شده توسط بخاری بنام خاله انجام می شود. غلتک یا غلطک های خروجی با سرعت بیشتری از غلتک های ورودی مربوطه می چرخد.
نخ رشته از بخاری عبور می کند که بین غلطک های خروجی و ورودی قرار می گیرد. به نسبت غلتک خروجی به سرعت غلتک ورودی ، نسبت ترسیم یا نسبت کشش گفته می شود. سه سطح مختلف دما و سرریز بیش از حد تثبیت شده برای تولید نخ کشیده شده و خواص مرتبط با نخ رشته مورد آزمایش قرار گرفت. نخ کاملاً جهت دار از پلی استر از ۲۵۰/۴۸ برای تولید نخ کشیده شده استفاده شد.
کاملاً کشیده شده نخ با استفاده از دستگاه ویندوز ترسیم Himson DTW-۱۰۰۰AS. برای تولید نمونه ها از سه نسبت ترسیم ۱.۵۵ ، ۱.۶۵ و ۱.۷۵ ، دمای ترسیم ۱۶۰ درجه ، ۱۷۰ درجه و ۱۸۰ درجه سانتیگراد و تثبیت بیش از حد ۲.۵ ، ۳.۵ و ۴.۵ درصد و از پارامترهای مانند سرعت ۴۰۰ MPM ، سرعت گذر ، سرعت غلتک روغن و غیره به همین صورت نگه داشته می شدند. کل نمونه ها به نه نمونه کاهش یافت و با استفاده از ابزار آماری ارتودنسی L۹ به شرح زیر ساخته شد. مواد مورد استفاده در این تحقیق نخ جزئی PET ۲۵۰ / ۴۸D بود.
استحکام کششی مواد ۵۲۸gf با کشش طول ۷۸.۱۸ درصد یافت شده است. انقباض مشاهده شد که با افزایش نسبت قرعه کشی کاهش می یابد. در صورت پلی استر ، زنجیرها حاوی حلقه های بنزن حجیم در زنجیره اصلی هستند که مانع از رسیدن زنجیره ها به کمترین حالت انرژی می شوند
. با پیشرفت نقشه ، زنجیرها به شکلی مرتب جمع می شوند تا انرژی مرتبط با آنها کاهش یابد. این به آزادسازی فشارهای داخلی و کاهش مقادیر انقباض کمک می کند. در نسبت رسم بالاتر ، جهت گیری بالاتری تولید می شود. انقباض در سرعت ترسیم پایین تر و در نسبت ترسیم پایین افزایش یافته است. مشاهده شد که بین انقباض و انکار فیلامنت رابطه مستقیمی وجود دارد ، یعنی با افزایش دنیل ، انقباض افزایش می یابد و بالعکس. به نظر می رسد با افزایش دمای نقشه ، مقادیر انقباض کاهش می یابد.
این ممکن است به دلیل مقادیر درجه حرارت بالا باشد که شکل گیری کریستال مناسب را ایجاد می کند. همچنین مشاهده شد که افزایش ثبات در مصرف بیش از حد انقباض را کاهش می دهد. این امر به این دلیل است که مصرف بیش از حد باعث کاهش آرامش مولکولی می شود. به دلیل بیش از حد تغذیه ، زنجیرها با کاهش تنش در موقعیتهای آشفته و کمترین انرژی قرار می گیرند. این مسئله باعث می شود بار دیگر استرس داخلی در زنجیره ها به دلیل وضعیت مختل شده و ثانیاً به دلیل عدم تحرک گروه های حجیم ایجاد شود.
بنابراین ، افزایش استرس داخلی باعث افزایش انقباض هوای گرم می شود. نتیجه نخهای کشیده شده مختلف با استفاده از ترکیبی از نسبت قرعه کشی (۱.۵۵ ، ۱.۶۵ ، ۱.۷۵) ، دمای ترسیم (۱۶۰ ، ۱۷۰ ، ۱۸۰۰ درجه سانتیگراد) و پایداری بیش از حد (۵/۵ ، ۳/۵ ، ۴/۴ درصد) تولید شد.
نتایج به روش آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتیجه گیری: نسبت رسم بطور معنی داری بر تراکم خطی نخ تاثیر می گذارد. با افزایش نسبت قرعه کشی ، رشته های انکار کننده کاهش می یابد. افزایش نسبت قرعه کشی منجر به منطقه کریستالی بیشتر در رشته می شود. این امر منجر به جهت گیری مولکولی بیشتر و از این رو استحکام نخ افزایش می یابد و باعث کاهش طول می شود.
به دلیل گرایش بیشتر مولکول ، کوچک شدن هوای گرم رشته با نسبت قرعه کشی وجود دارد. افزایش درجه حرارت رسم باعث افزایش استحکام نخ و با کاهش دراز شدن نخ می شود. با افزایش دمای ترسیم ، جهت گیری بهتری حاصل می شود. با افزایش ثبات در مصرف بیش از حد در ابتدا ، مقدار تجویز تصفیه آب افزایش می یابد. پس از آن به دلیل اختلال در زنجیره مولکولی کاهش می یابد.

لموتکس

به روز ترین اخبار و مقالات صنعت نساجی در پرتال نساجی لموتکس

نمایشگاه

۲۳۵

کتب آموزشی

۹۵

مقالات تخصصی

۱۲۵

۰۹۱۳۵۰۹۵۳۵۹
تهران | خیابان دیباجی جنوبی | پلاک ۷۸ - طبقه ۴ - واحد ۵۴
lemotex۲۰۲۰@gmail.com | www.lemotex.com