advertise

درک ساخت کفش

لموتکس
  • درک ساخت کفش فرآیند ریسندگی مذاب که برای تولید الیاف مصنوعی مانند پلی آمیدها ، پلی استر و سایر موارد استفاده می شود ، یک فن آوری به خوبی تثبیت شده و از دیرباز در صنعت است. سالهاست که توسط متخصصان صنعت سعی شده است نخهای اسپندکس الاستیک با استفاده از فرآیندی مشابه با ذوب شدن پلیمرهای TPU تولید شود. همه ما...

لموتکس پیشرو به سوی آینده با نگاهی به تجربیات دیروز و امید های فردا

لموتکس پیشرو به سوی آینده با نگاهی به تجربیات دیروز و امید های فردا

درک ساخت کفش فرآیند ریسندگی مذاب که برای تولید الیاف مصنوعی مانند پلی آمیدها ، پلی استر و سایر موارد استفاده می شود ، یک فن آوری به خوبی تثبیت شده و از دیرباز در صنعت است. سالهاست که توسط متخصصان صنعت سعی شده است نخهای اسپندکس الاستیک با استفاده از فرآیندی مشابه با ذوب شدن پلیمرهای TPU تولید شود.
همه ما می دانیم که نخ ریسی سنتی ترین و رایج ترین روش تولید اسپندکس است. با این حال ، یکی از اشکالات عمده این روش سرمایه گذاری سنگین مورد نیاز در ساخت کارخانه تولید مقیاس تجاری ، به عنوان مثال ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تن در سال است. با متوسط ۴۰ سکه ، سرمایه گذاری کلی در محدوده ۴۰ میلیون دلار تا ۵۰ میلیون دلار آمریکا است که بسیار بالا است.
در مورد ساخت کارخانه فرآیند مرطوب نیز همین امر وجود دارد. علاوه بر این ، چرخش خشک و مرطوب همچنین شامل برخورد با یک فرآیند بازیابی حلال سمی است و در صورت فرآیند خشک ، اثری از حلال در نخ نهایی تولید شده باقی می ماند. در روش ریسندگی ذوب هیچ حلال درگیر نمی شود.
فرآیند آماده سازی پلیمر در ریسندگی خشک و مرطوب هر دو با ساختن پیش پلیمر ، همان مورد استفاده در ریسندگی مذاب و بعضاً به عنوان کراولینکر آغاز می شود. گیاهان فرآوری مرطوب به دلیل محدود بودن سرعت چرخش زیر آب حداکثر ۲۰۰ متر در دقیقه فقط در تولید نخ های درشت تر از ۴۰۰ دنیر و بالاتر صرفه اقتصادی دارند.
ذوب ریسندگی: یک فرآیند رقابتی جدید در سال های اخیر ، تجهیزات ریسندگی بسیار کم هزینه تولید شده است و امروزه در آسیا با قیمتی ارائه می شود که ۲۰٪ از آن یک گیاه خشک و مرطوب با ظرفیت تولید معادل است. این روند جدید بسیاری از تازه واردان را به سمت زمینه تولید اسپندکس جذب کرد.
علاوه بر این ، تحولات اخیر باعث ایجاد پلیمرهای TPU مناسب تر و ورود پلیمرهای پیش پلیمر به جریان ذوب TPU برای بهبود خصوصیات الاستیک نخهای تولید شده شده است. همه این پیشرفت ها این روند را به جلو سوق داده است. هنوز اشکالاتی در تولید اسپندکس ذوب شده وجود دارد. در میان آنها ، عمر کوتاه spinneret ، پاک کننده های مکرر منیفولد است. یکنواختی نخ باعث ایجاد اثر گورخر در محصول نهایی می شود.
بازیابی کمتر از ۹۰٪ و مدول بالا (۳۰۰٪)؛ یک نقطه ذوب کم و محدود بودن منفی که می تواند از نظر اقتصادی تولید شود. علیرغم این اشکالات ، امکانات تولید اسپندکس ذوب شده همچنان ادامه دارد گسترش ، به ویژه در چین که هنوز تقاضا برای نخ اسپندکس در حال رشد است ، با واردات بیش از ۳۰۰۰۰ تن در سال ۲۰۰۲. به دلایل فوق توجه زیادی به تجهیزات ، مواد اولیه و فناوری شده است تا بیشتر روند ذوب ریسندگی اسپندکس بهبود یابد.
غلبه بر اشکالات اشکالات استفاده از فرآیند ریسندگی ذوب با انجام برخی اقدامات اساسی لازم قابل رفع است. انتخاب مواد اولیه با مشخصات مناسب مهمترین و کلیدی ترین نکته است. TPU و پیش پلیمر یا crosslinker (ساخته شده توسط PTG و MDI) از تعدادی منبع موجود است. ثبات فرآیند و کیفیت نهایی نخ متاثر از عوامل مختلفی است: درصد NCO از پیش پلیمر مورد استفاده و میزان اضافه شده از پلیمر در فرآیند.
روشی که این ماده با ویسکوزیته پایین وارد ذوب فشار بالا TPU می شود. مخلوط کردن این دو جریان در داخل و بعد از اکسترودر با روشهای مختلف اختلاط. و زمان اقامت در مانیفولد. اسپینتر نیز برای کیفیت نخ نهایی تولید شده بسیار مهم است. طراحی مونتاژ اسپینرت شامل قطر سوراخ ، چیدمان سوراخ در درون ریسندگی و فیلتر مذاب همه نقش مهمی در زندگی اسپینرت و راندمان چرخش دارد.
حل اثر گورخر یکنواختی نخ ها که باعث ایجاد اثر گورخر می شود ، یک مشکل شناخته شده برای ذوب اسپینرهای پلی آمیدها است. با نخ های الاستیک مانند اسپندکس ، حل مشکل حتی مشکل تر است. نخ ناهموار در اسپندرکس ریز استفاده شده به عنوان مثال در شلنگ قابل قبول نیست ، حتی اگر اسپندکس قبل از بافندگی دایره ای پوشیده شده از نخ نایلون باشد زیرا اثر زبرا روی محصول نهایی نشان می دهد ، بنابراین کیفیت آن را کاهش می دهد.
راه حل این مشکل اثر گورخر شامل یافتن شرایط مناسب چرخش مانند مانیفولد و دمای چرخش سر ، طراحی اسپینتر ، دمای هوا و هوا ، رطوبت نسبی ، سرعت دمیدن و یکنواختی جریان هوا و پیر شدن بسته های نخ پس از سیم پیچ است. یکنواختی بالا ، نخ اسپندکس ذوب شده یکنواخت و یکنواخت برای کاربردهای شیلنگ ، امروز پس از یافتن شرایط ریسندگی لازم برای برآورده کردن این کیفیت مورد نیاز تولید می شود.
مشکل دیگر این است که بازیابی اسپندکس ذوب شده در بسیاری از موارد در زیر ۹۰٪ در مقابل میزان بهبودی مطلوب بیش از ۹۵٪ است. مدول تقریباً ۱ گرم در هر دانه ۴۰ ier دنیر ۳۰۰ اغلب یافت می شود ، و این بیش از دو برابر سطح مورد نظر است. این دو ویژگی الاستیک نخ از نوع نوع ریشه می گیرند مواد اولیه مورد استفاده ، درصد NCO ، میزان و مخلوط کردن پیش پلیمر ، زمان اقامت در مانیفولد و شرایط ریسندگی. پس از بهینه سازی تمام این شرایط چرخش ، ریکاوری بالا و مدولوس ۳۰۰٪ ۰.۵ گرم در دسیلی ۴۰ سیله در حال حاضر تولید می شوند.
نقش تولید کنندگان مواد اولیه بسیار حیاتی است نقطه ذوب کم اسپندکس ذوب شده فقط به مواد اولیه مورد استفاده بستگی دارد. این مسئله به بهترین وجه توسط تأمین کنندگان مواد اولیه حل می شود ، زیرا این امر بر عهده آنهاست که مواد مورد استفاده در تولید TPU را تغییر دهند تا به نقطه ذوب نخ بالاتر برسند.
یکی از تامین کنندگان پیشرو در حال حاضر ماده اولیه ذوب بالاتر را تحویل می دهد و دومین تأمین کننده اصلی در حال تولید مواد اولیه بهبود یافته با یک نقطه ذوب بالاتر نیز هست. با توجه به قیمت های PTG و MDI با قیمت کمتر از ۲ دلار در کیلوگرم ، تامین کنندگان مواد اولیه TPU و پیش پلیمر که عمدتاً توسط این دو ماده اولیه ساخته می شوند ، باید تصمیم بگیرند که آیا مایلند از گسترش بیشتر اسپندکس مذاب در حال چرخش در منفی مانند ۴۰ که در فروش هستند حمایت کنند. قیمت ها در مقایسه با ۱۵ یا ۲۰ منفی با فروش مواد اولیه خود با قیمت هایی که به اسپند اکسپلنت ذوب می شود حاشیه مورد نیاز برای توجیه ساخت این محصولات است. در مورد یکی از شرکت های پیشرو TPU و پیش پلیمر ، که همچنین PTG را برای کاربران فرآیند ریسندگی خشک تهیه می کند ، این یک مسئله استراتژیک است که این تهیه کننده باید به آن رسیدگی کند. در نتیجه ، به نظر می رسد که ریسندگی ذوب اسپندکس در آینده نزدیک به طور عمده به دلیل سرمایه گذاری کم ورودی ، زمان نصب کوتاه تر و سهولت کار ، رشد قابل توجهی خواهد داشت.
بدون شک پذیرش سریعتر نخ های اسپندکس ذوب شده به کیفیت کلی این نخ پیچیده و پرمصرف بستگی دارد. پس از رفع اشکالات ، شکی نیست که استقبال چشمگیری در بازار خواهد داشت زیرا قیمت آن بسیار کمتر از قیمتهای تولید شده از روشهای معمولی خواهد بود.

لموتکس

به روز ترین اخبار و مقالات صنعت نساجی در پرتال نساجی لموتکس

نمایشگاه

۲۳۵

کتب آموزشی

۹۵

مقالات تخصصی

۱۲۵

۰۹۱۳۵۰۹۵۳۵۹
تهران | خیابان دیباجی جنوبی | پلاک ۷۸ - طبقه ۴ - واحد ۵۴
lemotex۲۰۲۰@gmail.com | www.lemotex.com