advertise

ارزیابی نخ های ترمه

لموتکس
  • نخ های ترمه گران قیمت و از نظر کیفیت متغیر هستند ، بنابراین در اینجا چند روش برای پیدا کردن یک مورد خوب قبل از شرکت در هر پول وجود دارد. ترمه از زیر شلوار بز کوهی ناشی می شود. در حالی که نوع خاصی از "بز ترمه" وجود ندارد ، این طور نیست که پایین آمدن هر بز قدیمی ترمه است! با داشتن طیف متنوعی از نخهای ترمه در بازار ، می خواستم ببینم آیا ...

لموتکس پیشرو به سوی آینده با نگاهی به تجربیات دیروز و امید های فردا

لموتکس پیشرو به سوی آینده با نگاهی به تجربیات دیروز و امید های فردا

ارزیابی نخ های ترمه .نخ های ترمه گران قیمت و از نظر کیفیت متغیر هستند ، بنابراین در اینجا چند روش برای پیدا کردن یک مورد خوب قبل از شرکت در هر پول وجود دارد. ترمه از زیر شلوار بز کوهی ناشی می شود.
در حالی که نوع خاصی از "بز ترمه" وجود ندارد ، این طور نیست که پایین آمدن هر بز قدیمی ترمه است! با داشتن طیف متنوعی از نخهای ترمه در بازار ، می خواستم ببینم آیا می توانم راه هایی برای شناسایی نخی که به خوبی شسته و می پوشید ، بیابم - قبل از اینکه هزینه ای را برای آن خرج کنم. ارزیابی نخ ها من سه نخ را امتحان کردم - Bergère de France Cachemire + ، Jaeger Cashmina و Lotus Yarns Cashmere Fingering. نخ های گرانتر در بازار وجود دارد ، اما بودجه من محدود بود! برای مقایسه قیمت ، نخ های Lotus و Bergère de France هر دو حدود ۲۲ پوند در هر ۵۰ گرم (حدود ۳۳ دلار) هزینه دارند. نخ Jaeger قطع شده است و از لکه من گرفته شده است ، بنابراین من مطمئن نیستم که قیمت فعلی آن چه خواهد بود ، اما فکر می کنم تقریباً همین مقدار باشد.
من نرمی هر یک ، طول الیاف جداگانه ، ساخت نخ را ذکر کردم ، سپس بررسی کردم که چقدر مناسب چمدانها پس از شستشو بیرون آمد و به چه راحتی پارچه قرص می گیرد. در اینجا نتایج آمده است: Pill test: Amount of fiber produced by scrubbing the swatch between my knuckles for ۱ min.Most Least Medium Fabric appearance after pill removalGoodOkay but only when cut off with scissorsOkay but better when cut off with scissors آنها به خوبی شسته شدند.
آنها متفاوت قرص زدند هر سه نخ به اندازه کافی نرم برای پوشیدن در برابر پوست بودند ، و همه آنها با شستن به آرامی مقابله کردند. از طرف دیگر میزان تولید فیبر حاصل از آزمایش پیلینگ بسیار متفاوت است.
ریختگی تحت تأثیر عواملی مانند طول الیاف قرار دارد - هرچه فیبر کوتاهتر باشد ، راحت تر می تواند مسیر خود را به سطح نخ برساند - و ساخت نخ - در نتیجه پیچ و تاب بیشتر در نخ ، محکم تر الیاف است. در هسته خود محدود است. به طور کلی پیچ و تاب های بیشتری با هر ترفند به نخ وارد می شود.
بنابراین ، از نخ هایی که من نگاه کردم ، ۲ لایه Lotus Cashere Fingering دارای کمترین پیچ و تاب ، بعد بعدی Bergère de France Cachemire + با ۵ تخته است ، و نخ با بیشترین پیچش ، Jaeger Cashmina با ساخت کرپ است. این نخ از ۴ نخ ۳ باریک باریک ساخته شده است که سپس همه در جهت مخالف با هم چسبانده می شوند و این باعث پیچ و تاب بسیار بالایی می شود! یک طرف پایین از الیاف طولانی تر این است که قرص ها محکم تر در پارچه لنگر می خورد.
در حالی که قرص هایی که روی برگه برگه فرانسه ایجاد شده بود به راحتی از بین می روند ، آنهایی که در Jaeger Cashmina و Lotus Cashmere قرار داشتند ، توسط الیاف بلندتر آنها در پارچه گیر افتادند.
بیرون کشیدن آنها پارچه ای زشت به نظر می رسد ، اما بیرون کشیدن آنها با یک جفت قیچی مشکل را برطرف کرد. و در حالی که این قرص های بسیار مهیج کمی بیشتر برای مقابله با آن هستند ، من در گذشته و سالها بعد از جگر Cashmina برای روسری و ژاکت استفاده کردم ، هر دو هنوز هم به نظر خوب می رسند.
من ترجیح می دهم به جای مقابله با قرص های متعدد - هرچند به راحتی برداشته شده - که روی یک پوشاک ساخته شده از نخ با الیاف کوتاه تشکیل می شود ، این قرص های دارای موهای بلند را به ندرت از بین ببرم. برای تخمین طول فیبر از تست خرج کردن استفاده کنید در حالی که می توانم فقط با نگاهی به ساخت آن ، در مورد میزان پیچ و تاب بودن نخ قضاوت کنم ، نمی توانم بدون پرداخت هزینه آن را جدا کنم تا طول الیاف آن را پیدا کنم!
تست خرج کردن ملایم به من می گوید چه می خواهم بدانم. با قرار دادن انگشتان دست خود بر روی سطح نخ ، و با دقت کشیدن این الیاف از بدن پوست ، می توانید طول فیبر را بدون آسیب رساندن به نخ تخمین بزنید. چگونه نخ های ترمه را در آینده انتخاب خواهم کرد؟ برای برآورد طول الیاف ، یک تست خرچنگ ملایم انجام دهید.
من به دنبال نخ با الیاف حداقل ۵ یا ۶ سانتی متر (۲ یا بیشتر) می گردم. به ساخت و ساز نخ نگاه کنید. پیچش کامل تر ، احتمال دارد که الیاف به جای فرار از سطح ، در پارچه بمانند. اگر بتوانم ، قبل از تصمیم گیری برای خرید بیشتر ، یک پوسته خریداری می کنم تا مبادله ، شستشو داده شود و عموماً امتحان می کنم. با توجه به قیمت بالای نخ کشمیر ، ممکن است این یک اغراق به نظر برسد ، اما برای هر پروژه چند پوستی ، ممکن است این یک اقتصاد نادرست نباشد. ترمه چیست؟ ترمه، نوعی پارچه گرانبهای بافته شده از الیاف بسیار لطیف است که از صنایع دستی نساجی نفیس ایران است. ترمه نوعی از منسوجات سنتی ایران است که از گذشته های بسیار دور در ایران بزرگ تولید می شده است.
کاربرد پارچه ترمه در محصولاتی متنوعی همچون رومیزی ترمه، رانر ترمه، کوسن ترمه، سجاده ترمه، جانماز ترمه، تابلو ترمه، روتختی ترمه، سرمه دوزی، کراوات ترمه، البسه ترمه و غیره از دیرباز جزئی از فرهنگایرانی بوده و هست. در آغاز زرتشتیان پایه گذار هنرترمه بافی بودند و از آن برای دوخت شلوارها و جامه های سنتی و مذهبی وبخصوص مراسم و جشن های خود استفاده می کردند که از نوع راه راه آن (محرمات) به عنوان شال کمر استفاده می نمودند.
معمولا ترمه را با بته جقه های آن می شناسند که خود داستان و توصیفی دارد که اینچنین است که نماد و نقش ترمه برگرفته از سروی خمیده است که ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی-زرتشتی دارد که علاوه بر فروتنی و خضوع در برابر معبود (اهورامزدا) داستانی این چنین دارد که زرتشت پیامبر قدیم ایران زمین این درخت بهشتی را در پیشگاه آتشکده کاشت و از آن به بعد این سرو خمیده بعنوان نماد و نقشی مقدس و اهورایی در نفیس ترین پارچه یعنی ترمه از ان استفاده میشده و میشود.
در آغاز همه ترمه ها کاملا دستباف بدون دخالت هیچ دستگاهی بافته می شده است که بعدها در قرون بعد کم کم دستگاههای سنتی بافت ترمه ساخته شد و تا همین چهل پنجاه سال پیش هم همه ترمه ها باهمین دستگاه های سنتی بافته می شد که با ورود صنعت و ماشین و دستگاه های ریسندگی و بافندگی به این رشته بافت ترمه اکنون بگونه تمام ماشینی در کیفیت و ضخامت های مختلف از جنس ابریشم و در اندازه های پهنا ۷۰ و ۹۰ و ۹۵ و ۱ متر و ۱۲۰ و ۱۴۰ و ۱۵۰ و ۱۸۰ و ۲ متر و حتی پهنا ۳ متر هم با توجه به کاربرد آن بافته می شود. از معروفترین و باقدمترین کارخانه های ترمه که حرف اول را در کیفیت و تنوع ترمه میزنند میتوان به گروه کارخانه های ترمه رضایی ، ترمه حسینی , ترمه سالاری اشاره کرد وهمچنین در زمینه تولیدات عمده سرمه دوزی میتوان نام ترمه اصفهان را نام برد.

لموتکس

به روز ترین اخبار و مقالات صنعت نساجی در پرتال نساجی لموتکس

نمایشگاه

۲۳۵

کتب آموزشی

۹۵

مقالات تخصصی

۱۲۵

۰۹۱۳۵۰۹۵۳۵۹
تهران | خیابان دیباجی جنوبی | پلاک ۷۸ - طبقه ۴ - واحد ۵۴
lemotex۲۰۲۰@gmail.com | www.lemotex.com