advertise

تأثیر تهویه بر خواص نخ پنبه

لموتکس
  • تأثیر تهویه بر خواص نخ پنبه در طول تولید نخ ، پنبه و سایر الیاف طیف وسیعی از فرآیندهای مکانیکی را تجربه کردند. این مکان ها در مراحل کار در اتاق ضربه ، کارت ، قاب قرعه کشی ، قاب آگهی و قاب حلقه ، می توانند از یک بخش به بخش دیگر تغییر کنند تا راندمان بهینه تولید و کمترین میزان زباله باشد. یک مطالعه نشان می دهد که برای یک محدوده یا رطوبت نسبی از ۲۵ درصد به ۶۵ درصد و دمای مکرر ۲۵ درجه سانتیگراد ، رانش غلتکی تغییر می کند. فرکانس بالاتر...

لموتکس پیشرو به سوی آینده با نگاهی به تجربیات دیروز و امید های فردا

لموتکس پیشرو به سوی آینده با نگاهی به تجربیات دیروز و امید های فردا

تأثیر تهویه بر خواص نخ پنبه در طول تولید نخ ، پنبه و سایر الیاف طیف وسیعی از فرآیندهای مکانیکی را تجربه کردند. این مکان ها در مراحل کار در اتاق ضربه ، کارت ، قاب قرعه کشی ، قاب آگهی و قاب حلقه ، می توانند از یک بخش به بخش دیگر تغییر کنند تا راندمان بهینه تولید و کمترین میزان زباله باشد. یک مطالعه نشان می دهد که برای یک محدوده یا رطوبت نسبی از ۲۵ درصد به ۶۵ درصد و دمای مکرر ۲۵ درجه سانتیگراد ، رانش غلتکی تغییر می کند.
فرکانس بالاتر دور زدن ، به خصوص در ۶۵ درصد RH به دلیل رطوبت نسبی بالاتر دریافت می شود. برای پنبه خالص تا ۵۰ درصد RH و فراتر از آن ، فرکانس بزرگتری از لاپ زدن با افزایش رطوبت نسبی مشاهده می شود. مقدار مخلوط بزرگتر حتی در RH به میزان کم ۳۵ درصد برای مخلوط های P / C مشاهده شد.
به همین ترتیب ، لازم است که شرایط جوی مناسب در اتاق کارت حفظ شود. مقدار کمی از رطوبت نسبی ممکن است باعث شکست منظم وب ، انتشار فوق العاده مگس و پرش از روی داففر شود. همچنین مقدار زیادی از رطوبت نسبی باید مورد غفلت واقع شود زیرا این امر مستقیماً به ساییدگی وب و بارگذاری لیسیدن و استوانه هدایت می شود. برای مخلوط کردن اتاق ، درصد پیشنهادی RH ۶۰-۶۵ درصد است ، برای اتاق ضربه ، کارت و بخش فریم و ترسیم نمودار که در ۵۰-۵۵ درصد نگه داشته شده است ، برای ریسندگی حلقه آن ۵۰-۶۰ درصد و برای بخش سیم پیچ آن نگهداری می شود.
در ۶۰-۶۵ درصد نگه داشته شده است. از آنجا که پنبه یک فیبر هیدروفیلی است ، به دلیل وجود رطوبت کمتری در هوا در رطوبت نسبی ضعیف تر از فرم استاندارد جوی و همچنین کیفیت نخ تحت تأثیر قرار می گیرد. رطوبت نخ در نتیجه گیری از کنترل و مناسب بودن آن برای نتیجه مطلوب در پردازش جریان پایین نقش بسزایی دارد. در حال حاضر ، تعداد کمی از دستگاه های تهویه مطبوع از نظر تجاری به دست می آیند ، که از فن آوری مدرن برای مرتب کردن نخ تا پایه خود استفاده می کنند. بیان شده است که تهویه نخ های پنبه توسط این دستگاه ها تا ۱۰ درصد استحکام بالاتر ، ۳۰ درصد کشیدگی بیشتر ، ۴۰ درصد کمتری از پرپشت و الیاف را داشته و از مشکلات الکترواستاتیکی مستقل است.
همچنین ، راحتی با بخار باعث لرزیدن و خروپف شدن در طی فرآیند غرق شدن می شود. این فرآیند تهویه ، صلاحیت های خود را در کلیه کارکردهای پی در پی مانند سیم پیچ ، پیچاندن ، پیچ و تاب ، بافندگی و بافندگی گسترش می دهد. این گیاهان تهویه مطبوع از فن آوری مبتنی بر بخار اشباع استفاده می کنند ، که در دمای پایین به طور موثری آب تنظیم شده است تا در تماس با هر توده ماده بلافاصله کاهش یابد.
این فن آوری بر روی اتوکلاو متمرکز شده است که به منظور دستیابی به نفوذ کامل استاندارد بخار در بسته های نخ امکان پذیر است. این فرایند شامل مخروطهایی است که با اقدامات چگالش بخار روی فیبرها گرم می شوند. این روش به اصطلاح "شستشوی هوا" با شروع مقدار لازم برای رطوبت دقیقه لازم برای پخش کامل و یکنواخت در کل توده نخ. خلاء اتوکلاو به گونه ای برنامه ریزی شده است که از اشکالاتی در اتوکلاو های سنتی که در معرض اختلال در کیفیت نخ هستند ، دوری می کند. اطمینان حاصل کنید که هیچ حباب هوا در حبابها به دام نمی افتد و همچنین خطر پاشیدن قطرات آب را حذف می کند که گزینه هایی برای واکنش بیوشیمیایی فاسد کننده ایجاد می کند که تولید کننده قارچ یا سایر میکروارگانیسم ها برای ساخت در سطح بسته بندی است.
پس از تهویه ، در حالی که اکثر فاکتورهای کیفیت خوب می شوند ، افزایش آشکاری در مقادیر نقص ارائه شده توسط آزمایش کنندگان یکنواختی ظرفیت وجود دارد. افزایش عیوب نخ به طور معمول به دلیل پردازش مکانیکی رخ می دهد - عمدتا مالیدن نخ روی هر سطح محیطی. در طول تهویه ، این به دست نمی آورد.
بنابراین ، مطالعه ای انجام شده است تا همین موارد را بشناسد و راه حلی برای مسئله افزایش نواقص داشته باشد. رویکرد و منابع مجموعه از ۲۰s تا ۱۰۰s و خصوصیات بدنی در چهار حالت (A ، B ، C و D) در هشت تعداد مختلف در نظر گرفته شد. در این مطالعه از ۳۲ ترکیب استفاده شده است.
عوامل فرآیند کارخانجات تهیه نخ مطابق با شرایط عادی و به دنبال آن کارخانه های ریسندگی (جدول ۱) نگه داشته شدند. قبل و بعد از تهویه بخار ، نخها از طریق آزمایشکنندگان قدرت تک نخ ، آزمایشکنندگان یکنواختی خازن (Premier PT۴ و Uster UT۴) و هیئت بازرسی الکترونیک Lawson Hemphill (EIB) بررسی شدند.
EIB با استفاده از سیستم تحلیل تصویر ، مکانهای نازک ، مکانهای ضخیم و NEP را تشخیص می دهد. همه این آزمایشات بعد از تهویه نخ نخ بخار به مدت ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت یکبار دیگر انجام شد. استحکام نخ ، طول کشش در حالت استراحت ، درصد CV استحکام ، کشیدگی ، رطوبت نخ و غیره بررسی شده است. جنبش snarling با اصطلاح Snarling Index مشخص شده است. نخ ها بافندگی و نمای پارچه با استفاده از روش ذهنی ارزیابی شد. نتایج و تجزیه و تحلیل مقادیر قبل از تهویه اندازه گیری شده است ، فقط تهویه (پس از نگه داشتن نمونه به مدت ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت در آزمایشگاهی که شرایط محیطی دارد) ، خصوصیات فیزیکی نخ در ۲۷ درجه (با در نظر گرفتن تغییر ۲ درجه سانتیگراد) درجه سانتیگراد و ۶۵ درصد (با در نظر گرفتن تغییر ۲ درصد) رطوبت نسبی ، که در جداول ۲ ، ۳ و ۴ نشان داده شده است. از جداول ۲ ، ۳ و ۴ مشاهده می شود که معمولاً درست پس از تهویه برای هر دو نوع شلنگ و پیچ و تاب ، صعودی در مقاومت در برابر نخ و کشیدگی در مقادیر شکست مشاهده شده است. برای هر دو نخ شیلنگ و تار ، افزایش خستگی بعد از تهویه با سرعت مشابه (۲-۵ درصد) مشاهده می شود ، اما پیشرفت قابل توجهی در کشیدگی نخ های شیلنگ (۱۵-۲۰ درصد) در مقابل نخ های پیچیده وجود دارد (۸- ۱۰ درصد) این ممکن است به دلیل پراکندگی برتر مولکول های آب درون هسته نخ برای محاسبه شلنگ باشد زیرا این نخ ها در TM کم هستند. خاطر نشان شده است که برای پنبه ، با افزایش سطح رطوبت ، استحکام آن افزایش می یابد. تهویه بخار سطح رطوبت موجود در نخ ها را افزایش می دهد و باعث افزایش مقاومت در برابر نخ می شود.
نخ ها ، که می توانند رطوبت را خیس کنند ، با افزایش رطوبت نسبی ، کشیدگی برتر را نشان می دهند. افزایش طول کشش نخ پس از تهویه بخار به عنوان افزایش سطح رطوبت در نخ پنبه مشاهده می شود. در آزمایشگاه ، پس از باز نگه داشتن نمونه نخ ها به مدت ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت ، اختلافات به نوعی کاهش یافته است. اگرچه ، حتی پس از ۴۸ ساعت مقادیر مقاومت در برابر نخ و کشیدگی در مقادیر شکست نسبت به نخهای بدون قید و شرط افزایش یافته است. همان رانش برای نخ های شیلنگ و تار (شکل ۱ و ۲) ذکر شده است.
در برخی موارد ، به نظر می رسد کاهش ارزش CV RKM درصد و مقدار CV Elongation درصد پس از تهویه ، که پس از ۴۸ ساعت نیز ادامه داشته است. این واقعیت قابل مشاهده می تواند در مراحل بیشتر مانند تار و پود بافی باعث شکستن نخ کمتر شود. بعد از تهویه ، رطوبت نخ به طور متوسط ۲-۵ درصد برای هر دو نوع شلنگ و تار کاهش یافته است.
این کاهش در مورد نخهای ریزتر مانند ۴۰s ، ۵۰s و غیره مشاهده می شود. از آنجایی که برای ساختن این نخها از الیاف ظریف استفاده می شود ، ممکن است الیاف سطح به دلیل مکش در طول فرآیند تهویه روی سطح چسبیده باشند.
همچنین می توان دریافت که این کمبود پس از تهویه به میزان ۳۵-۴۰ درصد در مقایسه با نخ های بدون قید برای بافندگی و همچنین نخ های تار به میزان قابل توجهی افزایش یافته و پس از نگهداری نخ ها در آزمایشگاه به مدت ۲۴ ساعت و تا حدودی کاهش یافته است. ۴۸ ساعت (شکل ۳). اگرچه ، تقریباً برای همه موارد (۲۰s-۶۰s) ، در برابر نخ پدر و مادر ، این نقص هنوز هم در سطح بالاتر نگه داشته شده است.
خاطرنشان شده است که سنسورهای نوع خازن به میزان رطوبت موجود در مواد مورد آزمایش بسیار پاسخگو هستند. به نظر می رسد پس از تهویه بخار برخی از تغییرات در میزان رطوبت در قسمت های مختلف نخ وجود دارد که ممکن است بر کمبود آن تأثیر داشته باشد. همان نخ ها توسط هیئت بازرسی الکترونیکی Lawson Hemphill (EIB) اندازه گیری می شود که ضریب نخ را با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل تصویر محاسبه می کند. رطوبت نخ تحت تأثیر این روش قرار نمی گیرد.
همچنین تغییرات جرم در طول واحد و تغییرات قطر نخ در هر کار مشابه نیست. مشاهدات در جداول ۵ و ۶ نشان داده شده است. وضعیت در همان سطح تستر ظرفیت ، یعنی مکانهای نازک (-۵۰ درصد) ، مکانهای ضخیم (+۵۰ درصد) و نپس (+۲۰۰ درصد) برای نواقص عادی و نازک نگه داشته شده است. مکان (-۴۰ درصد) ، مکان های نازک (+۳۵ درصد) و neps (+۱۴۰ درصد) برای نواقص فوق العاده حساس.
مشاهدات موجود در جداول ۵ و ۶ نشان می دهد که برخلاف نتایج آزمون نوع خازنی ، تمایل قابل درک برای افزایش کمبود بعد از تهویه در هنگام استفاده از روش نوری وجود ندارد. مقادیر پس از تهویه تقریباً به همان مقدار یا در مقدار کاهش یافته نسبت به قبل از نتایج تهویه ذکر شده و در بیشتر موارد ذکر شده است. یکی از اهداف تهویه بخار ، ایجاد تحریف از نخ تاب بالا است. این آماده شده است تا ضمن پردازش بیشتر ، پارگی نخ را کاهش دهد. تأثیر تهویه بخار بر روی رانش خرچنگ در جدول ۷ مشاهده شده است. در مرحله پلیس و بعداً در مرحله مخروط ، نخ شرط بندی شد.
از جدول می توان مشاهده کرد که پس از تهویه در مرحله پلیس ، اندکی کاهش در شاخص اسنرلینگ دیده می شود و تهویه در مرحله مخروط باعث کاهش بیشتر شده است. در مقایسه با آزمایش های قبلی ، هیچ تغییری در مقادیر بی آبی بعد از تهویه مشاهده نشده است. این ممکن است به دلیل اتصال زیاد فیبرهای کوتاه باشد که حاصل پیچ خوردگی زیاد است. درج پیچ و تاب زیاد خود ممکن است حداکثر ارزش را بدست آورد. بنابراین ، در طی فرایند تهویه ، هیچ گونه بهبودی در رطوبت نخ مشاهده نمی شود.
برای ساخت چهار ست پارچه نخی ، چهار مجموعه نخ (۲ نخ جیر جیر و ۲ نخ تار) استفاده شد. نخهای بدون تهویه و پس از تهویه برای بافندگی استفاده شدند. پارچه ها به عنوان ۱A ، ۱B ، ۲A ، ۲B ، ۳A ، ۳B و ۴A ، ۴B نامگذاری شدند که A پس از تهویه مشخص می کند و B بدون تهویه آن را مشخص می کند. این پارچه ها با استفاده از تکنیک ذهنی که ۱۰ قاضی مستقل را اشغال می کرد ، از نظر ظاهری اندازه گیری می شدند. از داوران دعوت شد که A و B هر عدد را با هم مقایسه کنند و نمرات آنها را با هم مقایسه کنند ، A بهتر از B ، A مساوی با B یا B بهتر از A. مشاهدات در جدول ۸ آمده است. از جدول ۸ مشاهده می شود که ۷۰ درصد تصمیم گیری به "A بهتر از B" است و از ۲۰٪ به "B بهتر از A" است.
بنابراین می توان تجزیه و تحلیل کرد که ۸۰ درصد از نتایج به دست آمده نشان می دهد که ظاهر پارچه بافندگی با استفاده از نخ تهویه مطبوع بهتر یا همان ظاهر پارچه تولید شده از نخ بدون شرط است. این توضیح می دهد که تهویه نخ از ظاهر واقعی کاسته نشده است ، بلکه فقط همان را تقویت کرده است. این ممکن است به دلیل "دراز کشیدن" برخی از موهای روی سطح نخ باشد. نتیجه برای هر دو نخ شیلنگ و تار ، مقاومت در برابر نخ پس از تهویه ۲-۵ درصد تقویت می شود و کشیدگی در شکاف ۸-۲۰ درصد تقویت می شود.
در مورد نخ های شیلنگ نسبت به نخ های تار ، افزایش طول در بیشتر تغییرات در ارزش آن تقریباً ۵ برابر بیشتر مشاهده می شود. کاهش رطوبت نخ ۵-۵ درصد و ۱۸/۱۱ درصد برای هر دو نوع شلنگ و تار بلافاصله پس از تهویه و ۴۸ ساعت تهویه نخ به ترتیب وجود دارد. مقادیر کمبود مشاهده شده با استفاده از آزمایش کنندگان از نوع خازن ، پس از تهویه بخار نخها ۴۰-۳۵ درصد برای هر دو نخ شیلنگ و تار افزایش یافته است. تهویه نمونه های نخ در شرایط آزمایشگاهی باعث کاهش این شکاف می شود ، اما کمبود آن همچنان در سطح بالاتری باقی مانده است ، به طور متوسط ۴۰ درصد و ۶ درصد برای شمع و پیچ و تاب و به ترتیب به ترتیب در برابر نخ پدر و مادر. از بین رفتن نخ ها به دلیل تهویه بخار ۱۰-۲۰ درصد کاهش می یابد.
در بیشتر موارد ، مقادیر کمبود مشاهده شده توسط تستگر نوع نوری که پس از تهویه افزایش آن مشاهده نمی شود. رطوبت تاثیری در تکنیک آنالیز تصویر ندارد که توسط تستر نوع نوری اعمال می شود و مشابه آن مشاهده می شود.
این ثابت می کند که ظاهر نخ پس از تهویه ضعیف نشده است. نمای پارچه های ساخته شده از نخهای تهویه مطبوع نسبت به پارچه های ساخته شده از نخهای بدون شرط برتر است و ثابت می کند که هیچ گونه افت نخ وجود ندارد و ظاهر پارچه ها پس از تهویه بخار است.

لموتکس

به روز ترین اخبار و مقالات صنعت نساجی در پرتال نساجی لموتکس

نمایشگاه

۲۳۵

کتب آموزشی

۹۵

مقالات تخصصی

۱۲۵

۰۹۱۳۵۰۹۵۳۵۹
تهران | خیابان دیباجی جنوبی | پلاک ۷۸ - طبقه ۴ - واحد ۵۴
lemotex۲۰۲۰@gmail.com | www.lemotex.com